Sunday 23 January 2011

Snek Korea, Snek Jepun

Hehe kalau korang nak tau, aku kalau jalan-jalan dekat Duesseldorf tu pun aku dah terkinja-kinja macam monyet tergigit cabai, (lagi-lagi kalau mamat Jepun atau Korea yang rambut stylo2 sikit jalan dekat2 aku. ( Rupa paras perkara kedua. Rambut kena tengok dahulu) *Terus berdarah hidung dan kepala terteleng2 duk asek tertoleh-toleh nak tengok sampai hilang dari pandangan*)aku tak tahu lah kalau satu hari nanti kalau aku ada rezeki dan peluang untuk ke Jepun dan Korea. Entah-entah terus jadi ahli sarkas dekat tengah2 dunia. Hahah mintak-mintak taklah ye. Aku pun tak tahulah kenapa aku suka sangat dengan benda-benda yang ada kaitan dengan Jepun dan Korea. Tapi secara jujurnya, aku lebih cenderung ke arah Jepun. Keke.


Ok harini nak tunjuk gambar-gambar snek. Kita mulakan dengan snek Korea. Snek Jepun kita simpan untuk akhir entri. Hahah. Biasalah. Barang baik kenalah tunjuk lambat-lambat kan kan kan? Tapi kebanyakan makanan ni aku tak ingat sangat lah perisa apa. So yang mana aku ingat aku tulis lah ye. Tapi lepas aku belek2 gambar2 snek ni, baru aku perasan. Takde lah banyak sangat gambar yang aku ambik. Padahal aku rasa masa benda2 tu ada dekat depan mata, macam banyak pulak jenisnya. Heheh.



PhotobucketPhotobucket
Peppero!! Sapa yang kipas-susah-mati Kpop mesti tahu pasal benda alah ni. Kalau tak tahu tu memang tipu mengaku kipas-susah mati Kpop. Boo~


Photobucket
Pancake segera. Rasa lempeng manis je benda ni rupanya. =..=;; Walau bagaimanapun pembungkusan dia memang hebat. Memang buat orang rasa teruja nak beli. Betul tak?



Photobucket
Tada!! Mochi Korea. Rasa dia lebih masin dan ada lebih banyak perasa untuk inti dalam kalau nak banding dengan mochi Jepun. Dalam 5 ketul ni ada 1 atau 2 yang aku tak suka. Keke.


Aik.. Dah habes dah snek Korea. Sikit je. T__T (Dah lah tu tak payah lah nak menangis-nangis) Kite ke snek Jepun pula. Jjan!!


PhotobucketPhotobucket
Mochi yang agak melekit sikit. Sebab tu dia balut dengan daun bunga sakura(?) aku rasa. Yang ni pada aku biasa je rasanya. Inti biasalah. Kacang merah.


Photobucket
Photobucket
Mochi hijau dan putih. Inti kacang merah juga. Yang ni sedap gile!! aku lagi suke warna hijau. Perisa hijau2 tu sedap. Aku tengok mochi putih tu. Kenapa bentuk dia macam tu??... (HAHAHAHAHAH)


Photobucket
Yang seketul2 macam ni paling aku suka. Dalam dia aku rasa macam kacang merah jugak tapi dia macam ada campur benda lain jugak. Ape lah agaknya. Tapi sangat sedap.


Aku rasa kacang merah jepun ni adelah yang tersedap pernah aku makan selama aku hidup suku abad kat dunia ni. Walaupun benda ni pembuatan dia segera, tetapi masih lagi rasa dia macam rasa yang asli. Sama macam kari Jepun segera yang pernah aku beli satu masa dulu. (Kari segera je pun. Tapi sedap sangat sangat sangat!!) Satu je la benda yang menghalang nak beli snek2 ni dengan suke hati aku je. Harga2 mereka. Mahal. T__T Yelah import dari Asia ke Eropah. Kalau mochi seketul2 tu harga dalam Euro 1.80. Dekat nak RM8. Kalau yang 4 ketul tu dalam Euro 4 lebih (~RM17). Sekali sekala boleh la nak merasa. Kalau selalu.. boleh juga.. Tapi pandai2 la ikat perut ke ikat kepala ke kalau duit tak cukup nak guna untuk benda2 lain2 nanti. Jangan jerut kepala sudah.


Amacam nampak sedap tak snek2 di atas? Agak2 dekat tanah air ada jual tak? Kalau ada yang sedap macam ni, (Tentu lah yang import punya) nak jugaklah aku pergi untuk rasa. Tapi benda yang aku rasa macam nak cuba sangat sekarang ni adalah Melon Pan (Roti Melon). Bila aku tengok JDorama atau anime, sama ada polis2 detektif, atau budak2 sekolah atau watak2 budak sekolah dalam anime tu, duk asyik terkejar2 nak beli Melon Pan sebelum habis. Tapi boleh makan ke ek -->(soalan kepada Twinnie). Kalau korang tak pasti macam mana rupa Melon Pan? Ini aku ada gambar.


Photobucket
Credits pic: www.furuanimepanikku.com


Tu salah satu je. Ada banyak lagi benda yang aku teringin. Hahah. Ok sampai sinilah entri aku kali ni. Entri lepas ni aku nak tunjuk kat korang gambar2 coklat yang ada dekat sini. Aku rasa aku ada banyak jugak ambil gambar coklat. Walaupun tak banyak tapi ada lah. Coklat sini sedap2 oh. Walaupun aku kurang makan coklat tapi ada beberapa jenis coklat yang aku suka juga makan sekali sekala di kala badan perlukan lebih gula.


p/s: Perasan tak entri semalam dengan harini, berapa banyak perkataan 'Sedap' la yang aku guna. Aku sendiri sudah naik pening. Keke.


--

3 comments:

  1. wah sedap sangat sangat sangt tuh yg geram je dgr tuh hehe.
    kat msia pon ade dah jual mochi2 nih memcm inti ade. ade je jual kat 7E. gardenia yang kuarkan. 4 ketul lebih kurang rm 5. nanti blk msia makan ek.
    melon pan tuh boleh mkn la. selalu je dgr rubi mkn dulu hehe

    ReplyDelete
  2. ha'ah betul ckp seli eonni diatas...mochi tue ada jual kt 7e..tp rasanya biasa2 jer *dh penah try sebab kempunan nk cuba makanan jepun* ehehehe...

    kalu ada jual puff jepun kt sana cuba la try..mesti sedap..

    p/s : to Halmoni,nak tahu pasal roti biwa?penah dengar tak?

    Haniz,sorry yea membuat pertanyaan di blog kamoo...heeeee :D

    ReplyDelete
  3. uish! baru beberapa hari terlupa nak masuk blog kami nih, udah penuh ngan entri MAKANAN! meleleh air liur air mata sume nengok! ye la, makanan yg kamu dok promote tuh originnye bukan mesia, bikin ana rindu sama JAPAN la! aishhh.

    ha... jwpn pasal melon pan kak sally dah jwb dh tu. ekekeke. basically, sume produk pastry atau bakery jepun yang made on the spot (bertarikh luput AGAK singkat) boleh makan, insyaAllah. melon pan nih xde cream, xde inti etc, so mmg confirm bole makan.

    utk info org lain jugak :-
    japanese suka tambah emulsifier dalam pastry / bakery. emulsifier dr mesia & europe mmg betul2 separate between plant base atau animal base, tapi TIDAK di jepun. so itu yg jadi sebab kenapa twinnie tanya bole makan ke tak tu. emulsifier akan ditambah ke dlm roti utk buat roti tu lebih gebu, lembut & anjal. tapi melon pan x berciri2 spt disebut di atas. so, even x tulis ingredient pn kita bole detect la ketiadaan emulsifier di sana.

    utk cik akinishi kite :-
    roti biwa. sori halmoni xpnh dgr & makan la plak roti nih. ada gak halmoni buat quick search td, tp no idea psl roti nih. huhu sori xdpt membantu m(_ _)m

    ReplyDelete