Saturday 22 January 2011

Makanan Jepun dan Korea

Hahaha.. harini aku tak nak muat naik apa-apa pasal Belgium. Rehat sekejap. Aku nak letak gambar-gambar makanan Jepun dan Korea yang aku rasa masa aku lepak dekat rumah Sang Pencinta Lee GiKwang cuti Krismas lepas. Lepas balik dari Belgium tu, aku lepak rumah dia sampai Tahun Baru 2011. Sempat lah pergi makan dekat satu kedai Jepun dan satu kedai Korea ni.


Mesti korang tertanya-tanya kan macam mana boleh dapat makan makanan Asia dekat sini. Heh Heh. Dekat satu kawasan ni, bandar Dusseldorf nama dia. Kawasan ni ramai gila orang Korea dan Jepun. Dah ala2 Chinatown dekat New York tu la. (Yeke New York?). Eheh tapi yang pentingnye, dekat bandar ni, korang boleh dapat segala macam benda yang korang teringin nak rasa masa korang tengok cerita Korea atau Jepun kesukaan korang. Aku salah satu la tu. Eh tapi yang halal je la. Yang tak halal tu boleh tengok je.


Kedai Jepun yang kami pergi tu, ada promosi "All You Can Eat". Dalam masa 2 jam setengah korang boleh makan apa saja yang korang nak, yang ada dalam menu. Kalau nak yang di luar menu, macam biasa laaaa... bayar lah lebih. Harga kalau seingat aku, Euro 24.90. Berbaloi lah tu. Air bayar asing. (Air dia mahal nak mati!). Mula2 aku cakap ngan Baby Diamond dan Sang Pencinta Lee GiKwang. "2 Jam Setengah je? Mana sempat nak rasa semua.." Ye. Orang tamak selalu rugi. Baru pusingan ke-4 aku dah rasa loya dah. Dan aku dah rasa hampir kesemua makanan dalam menu tu. Kecuali sushi2 yang aku dah biasa dah makan. Yang kalau dekat rumah pun boleh buat. Keke.


Photobucket
Nama kedai ini

Photobucket
Soba dengan sup. Rasa yang sangat biasa. Hahah.


Photobucket
Orang Jepun panggil ni Kimuchi kot? Aku lupa pulak. Keke


Tapi pada aku, aku bagi 3 bintang la. Sebab rasa makanan dia biasa saje. Pekerja dia pun tak semua orang Jepun (Aku suke orang Jepun yang layan aku. LOL) Dan aku rasa tukang masak dia pun macam tak pandai sangat masak sedap. Hahah. Tapi aku terlupa nak ambil gambar makanan2 dia sebab aku terlalu lapar masa tu. Makan macam orang kebulur. Yang paling best dapat makan pencuci mulut akhir2 tu. Ais krim mangga kot?


Photobucket
Budak kebuluran sedang makan.


Photobucket
Pencuci mulut. Daun dia pun aku makan jugak. Hahah. Yang ni sedap!


Photobucket
Baby Diamond dan Sang Pencinta Lee GiKwang. BFFFFFFFF saya. <3<3<3


Esoknye kami pergi dekat satu kedai makan Korea ni pulak. Yahahaha.. Yang ni best. Suasana dia macam dekat rumah. Makanan dia pun macam kite makan dekat rumah. Ahjumma dan Oenni tu dah kenal dah muka Baby Diamond dan Pencinta Lee Gi Kwang sebab dah selalu jugak datang.


Masa kami datang tu dalam pukul 6 petang. Aku hairan, kenapa takde orang dalam kedai ni? Baby Diamond dan Sang Pencinta Lee GiKwang bagi aku amaran, baik jangan mintak. Nanti bile dah ramai orang datang, memang macam bising gila la kedai tu. Masa kami tengah makan, ada satu keluarga Jepun pun datang untuk makan. Dan tidak lama lepas tu, satu lagi keluarga Korea pulak datang. Itu tandanya dah kene habiskan makanan cepat2.


Dan baru aku tahu, benda yang sedap yang aku suka selama ni bukanlah kimchi. Tetapi lobak putih yang disalut dengan kimchi punye sos dan beberapa bahan lain. Hahah. Kimchi pendak kata, tak sedap.


Photobucket
Teh. Sedap.


Photobucket
Deokkbogi (sedap!) dan makanan sampingan. Yang ada chopstik tu yang sedap!


Photobucket
Mi apa tah ni. Lupe lah aku nama dia.


PhotobucketPhotobucket
Nasik campur. Banyak juge ni. Naik semput jugak aku nak habiskan. Tapi sedap!


Photobucket
Atas: Lobak Putih salut sambal kimchi
Bawah: Ikan/Sotong dikeringkan dan letak sambal kimchi sikit. Manis. Sedap. Macam kite makan sotong kering liat yang beli dekat Pangkor tu. Tapi ni ada rasa sambal kimchi.



Photobucket
Lagi makanan sampingan. Dalam mangkuk tu ala-ala sup miso.


Kedai Korea ni aku bagi 4 bintang! Sebab sedap. Akhir2 tu dapat makan buar pear Korea. Sedap gila! Besar dan sangat manis.Harga pun boleh tahan. Bawah Euro15 seorang.

Entri lepas ni aku nak letak semua gambar mochi Jepun dan Korea yang aku pernah rasa dekat sini. Perghhhhhh. Meleleh air liur aku bila terfikir balik betapa sedapnya mochi2 itu.

Haha. Harini mood nak tulis pasal makanan kembali lah pulak.

---

3 comments:

  1. ais krim tue nampak sangat sedap....heeee

    tak sangka yea,kt sana pown ada pekan jepun n korea ala2 chinatown...

    ReplyDelete
  2. ala haniz, gambo x leh nampak nih. sentap sy tgk tau. baru nk merasa menengok kesedapan mknan awk

    ReplyDelete
  3. nasi campur? haha igt kana pe la td. sedap kan bimbimbap huhu.

    ReplyDelete