Saturday 30 July 2011

Suatu Pagi di Hari Sabtu

Sebab dah biasa bangun pagi sebab kena pergi kerja kan, maka hari ini pun aku bangun awal pagi. Eceh pagi la sangat padahal pukul 0730. Lagipun semalam pukul 2210 aku dah tidur. Aku pun tidak lah faham kenapa lah aku penat macam nak mati sangat, pukul 10 dah mengantuk tahap dewa padahal dekat tempat kerja aku tu aku bukannnya angkat simen ke apa kan. Oh mungkin sebab setiap pagi aku masak. KAHKAH. Itu pun bajet guna banyak sangat tenaga ke.


Semalam makcik aku bagitau dia nak pergi Pasar Tani harini. Nak beli bahan2 untuk sambut puasa. Mak ai semangatnya. Maka aku pun bajet mungkin aku ikut la harini kalau aku bangun pagi. Dan memang aku bangun pun. (Kembang idung puji diri sendiri). Pasar Tani ni buat dekat Stadium Ipoh. Bukan. Bukan dalam stadium aa. Buat dekat tempat letak kereta dia la. 


Boleh tahan la jugak Pasar Tani dia. Ada jual macam2. Dari bahan mentah ke kudapan ke bunga-bungaan ke pakaian. Aku beli daging, kuey teow, ketam (heh), udang, kurma dan sayur-sayuran. Masa nak beli sayur tu, belek2 dekat satu kedai ni. Tengah tengok2 lobak merah, sekali ada orang baling (BALING YE) bakul yang kite buat isi benda yang kite nak. Sekali aku angkat muka tengok budak lelaki belasan tahun la yang baling benda tu. Sebab dia berdiri jauh sikit dari meja sayur yang aku berdiri tu. Mungkin dia nak jimat masa dan tenaga untuk bergerak ke meja aku tu sebab dia baling je. Walaupun pada masa tu takde tanda2 yang menunjukkan dia tengah sibuk melayan pelanggan. Dan dia campak pun bukan la kuat mana. Masa aku tengok tu aku nampak muka dia antara sengih dengan buat tak kisah. Last-last aku yang teringin nak beli cendawan dengan lobak kat situ terus je blah. Aku cakap la kat makcik aku, 'kalau dia baling tadi kena muka orang, orang baling balik kat muka dia.' Akukan jenis cepat terasa. FUFU.


Aku tak tau la benda ni dikira biasa je berlaku di mana-mana tapi pada kesedaran sivik aku, sebagai seorang peniaga paling tidak kita kena la hormat dekat pembeli kita. Kalau aku la aku tak campak kot. Biar jauh dan sibuk mana pun aku akan bergerak dan letak cara elok sikit. Entah la. Mungkin aku ni cepat terasa dan mungkin juga ini kali pertama aku berhadapan dengan pengalaman macam ni.


Sambil tu sempat beli otak-otak dan satar. Ha tau tak satar tu apa? Satar tu makanan orang2 belah pantai timur terutamanya Terengganu dan orang Kuantan, Pahang. Bahan dia (seperti yang diterangkan oleh penjualnya) isi ikan dan juga kelapa. Bila aku makan rasa macam sambal kelapa. Tapi satar ni manis la. Aku kurang makan sikit benda macam ni. Tapi otak-otak dia sedap. HEHE. Tak sia-sia beli. Lepas makan aku tinggal je daun kelapa yang aku dah makan tu dalam plastik bekas isi otak-otak tu. Adik aku ingat ada banyak lagi sekali dia tengok banyak yang dah kena bukak. Tertipu di situ. HAHA~


Photobucket
Satar. Malas nak ambil gambar isi dalam dia. Haha.


Photobucket
Ketam. Dah selamat buat rebus.


4 comments:

  1. pergh! baling bakul? bior bebenor skit yob! haihhh. saye juge tak bole terima keadaan itu. huhu. pelanggan tetap pelanggan. kot ye pn jgn la baling, at least kalu nk baling pn, pggl dulu ke, biar org tu perasan dulu. kalu kene muka ke apa, kn dh jd satu hal plak kt situ?

    adehhh sedapnye gambo ketam itu. satar eh? xpnh dgr gak. tp bole bajet cana rsnye bile aniz sebut masakan org ganu & kelate = mmg sume manis!

    selamat berpuasa twinnie! ;)

    ReplyDelete
  2. ec rasa mmg gitu kot kalo kt pasar malam & pasar tani org jual tu baling bakul.... mmg la tak patut buat cmtu & nampak tak hormat kt pelanggan... mmg BETUL tindakan ang tu... blah ja... baru depa beringat sikit mcm mana adap sopan etika berniaga kn?

    wah! satar & otak2 tu dulu2 (kt tmpt keja dulu) sllu ada jual... tiap2 hari selasa & rabu... mmg ni la mknn ec... hahahahha... dlm isi dia sikit, tp sedap.... hehehe.... isk time posa baca entri ang nih nak mkn pulak satar & otak2.... saba ec saba... dugaan berpuasa >_____<

    ReplyDelete
  3. ketam buat rebus je ek. x penah pulak sy merasa ketam rebus. selalu ketam masak beria juge masal lemak cili ape la ketam berlada la. hehe

    ReplyDelete
  4. kak seli : sama la kite. tp org bese jugak rebus. rebus taruh daun serai skit, bg ade bau wangi sket. lama dah x rebus. sb mak lg suke buat masak lemak dgn nenas. buat kurang pedas supaya senang nk hirup ngn kuah2 nye skali!

    ReplyDelete